Terug naar je zoekresultaten

In gesprek over goede zorg

Cursus over goede zorg verlenen, bestaande uit 6 middagen voor zorgmedewerkers. Focus op communicatie, reflectie en teamwork om betere zorg te kunnen leveren aan cliënten.

Deze cursus bestaat uit 6 middagen van 13.30 - 16.00u

Wat is voor deze bewoner goede zorg? Dat is een vraag waar we niet altijd direct een duidelijk antwoord op hebben. Goede zorg verlenen kan ook heel ingewikkeld zijn. Soms zie je zorgsituaties of ben je zelf in een zorgsituatie beland waar je buikpijn van krijgt, omdat je ziet of voelt dat het niet helemaal goed gaat. Hoe voer je als collega's daarover een gesprek? Iemand feedback geven of zelf feedback krijgen is niet altijd makkelijk. Met een collega of in je team samen onderzoeken wat er aan de hand is en wat dat betekent voor de zorg die gegeven wordt is prettiger en levert meer op. In deze cursus leer je hoe je dat kunt doen.

 

 

 

Opslaan in je bladwijzers

Niveau en gewenste voorkennis

Van deelnemers wordt verwacht dat zij bereid zijn te reflecteren op hun eigen werk en op hoe ze in een team functioneren.

Docente
De cursus wordt gegeven door Eveline Bolt. Eveline Bolt werkt sinds 2007 als trainer in de ouderenzorg. In 2012 behaalde ze haar masterdiploma in de zorgethiek. Bij haar trainingen staan steeds de vragen centraal: Hoe kan ik er achter komen wat hier, dus voor déze meneer of mevrouw, goede zorg is? wat betekent het voor mij, voor ons team als we zorg willen geven die aansluit bij onze cliënten? Met groepen gebruikt ze diverse leermethodes. Daarbij spreekt ze liever over 'samen onderzoeken en leren' dan over 'trainen'.

Studiebelasting
Deze zeer informatieve cursus bestrijkt 6 middagen, 1 x per 14 dagen

Voorbereiding: Soms een voorbereidingsopdracht
Duur van de bijeenkomst(en): van 13.30 - 16.00 uur
Zelfstudie/huiswerk: totaal ongeveer 6 uur.

Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan deze voorwaarden:

  • Actieve deelname en 100% aanwezigheid
  • Je hebt laten zien dat je wilt onderzoeken en reflecteren

Als niet aan alle voorwaarden voldaan is kan de deelnemer een certificaat ontvangen met een aangepaste tekst.
De input van de docent is leidend bij het al dan niet verstrekken van een certificaat.

Inbegrepen

  • Koffie/Thee/Water
  • Verslagen van bijeenkomsten
  • Digitaal Zorgscholing certificaat

Deze cursus kan uiteraard ook incompany verzorgd worden

Wat wordt er behandeld

We doen dat door eerst eens uit te wisselen wat we eigenlijk goede zorg vinden. Met behulp van filmmateriaal, oefeningen en eigen casussen gaan we met diverse thema’s aan de slag. Thema’s als:

  • Goed waarnemen. Daarbij zoeken we antwoorden op vragen als: Waar valt je oog op? Hoe interpreteer je wat je ziet? Zien we eigenlijk allemaal wel hetzelfde? Wat betekent dat voor de zorg die je verleent?
  • Aansluiten bij de cliënt, met vragen als: Wat bedoelen we eigenlijk met aansluiten? Hoe doe je dat en wat vraag dat van je?
  • Vanuit de relatie werken. Dat klinkt zo eenvoudig, maar kan knap ingewikkeld zijn. Wat vraagt het van jou als zorgverlener?
  • Verstandig zijn. Hoe zit het met regels en protocollen en je eigen inzichten over wat goed is om te doen? Er wordt tegenwoordig veel gesproken over regelarme organisaties. Wat betekent dat voor jou als zorgverlener en voor je team?

Door daar je gedachten over aan te scherpen kun je er beter het gesprek over voeren. Steeds gaan we dus ook de vraag beantwoorden hoe je hier met je collega’s over in gesprek kunt, op een manier die voor iedereen okay is.

We werken veel met filmmateriaal en casuïstiek.

Doelstelling

In deze cursus leer je hoe je op een positieve manier met elkaar kunt bespreken wat in zorgsituaties goede zorg is. Je gaat het verschil ervaren tussen 'feedback krijgen/ aangesproken' worden en samen een onderzoekend gesprek voeren.

Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor zorghulpen, helpenden en verzorgenden (MBO niveau 1, 2 en 3)

Hoeveel tijd heb je nodig

PRIJS
Op aanvraag!
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan de gestelde voorwaarden.
Certificaat zorgscholing
Geldigheid
Onbeperkt
Categorie
Communicatie: Als zelfstandig zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Dat maakt je werk boeiend, maar soms ook lastig. Want hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap ook echt overkomt bij cliënten, mantelzorgers, collega’s of opdrachtgevers?
ook voor organisaties

Deze training is ook als incompany te boeken

direct een prijsindicatie

Inschrijven

Er zijn momenteel geen datums bekend voor deze training. Heb je hier wel interesse in dan kan je bij het tabblad interesse jouw gegevens invoeren en dan houden wij je op de hoogte over nieuwe datums!
Deze training is ook als organisatie te boeken
We bieden naast individuele trainingen ook maatwerk en incompany oplossingen. Vraag hier een offerte aan en je krijgt direct meer informatie toegestuurd.
    Controle-vraag om automatische spam tegen te gaan.
    Interesse in deze training?
    Heb je interesse in deze training maar niet op de datums die beschikbaar zijn of zijn er nog geen datums bekend vul dan dit formulier in en krijg een notificatie als er nieuwe datums bekend worden.
      Controle-vraag om automatische spam tegen te gaan.

      Deze training is ook voor groepen als organisatie te boeken

      Direct een prijsindicatie