Cursus over goede zorg verlenen, bestaande uit 6 middagen voor zorgmedewerkers. Focus op communicatie, reflectie en teamwork om betere zorg te kunnen leveren aan cliënten.
Deze cursus bestaat uit 6 middagen van 13.30 - 16.00u
Wat is voor deze bewoner goede zorg? Dat is een vraag waar we niet altijd direct een duidelijk antwoord op hebben. Goede zorg verlenen kan ook heel ingewikkeld zijn. Soms zie je zorgsituaties of ben je zelf in een zorgsituatie beland waar je buikpijn van krijgt, omdat je ziet of voelt dat het niet helemaal goed gaat. Hoe voer je als collega's daarover een gesprek? Iemand feedback geven of zelf feedback krijgen is niet altijd makkelijk. Met een collega of in je team samen onderzoeken wat er aan de hand is en wat dat betekent voor de zorg die gegeven wordt is prettiger en levert meer op. In deze cursus leer je hoe je dat kunt doen.
Opslaan in je bladwijzers
Niveau en gewenste voorkennis
Van deelnemers wordt verwacht dat zij bereid zijn te reflecteren op hun eigen werk en op hoe ze in een team functioneren.
Docente
De cursus wordt gegeven door Eveline Bolt. Eveline Bolt werkt sinds 2007 als trainer in de ouderenzorg. In 2012 behaalde ze haar masterdiploma in de zorgethiek. Bij haar trainingen staan steeds de vragen centraal: Hoe kan ik er achter komen wat hier, dus voor déze meneer of mevrouw, goede zorg is? wat betekent het voor mij, voor ons team als we zorg willen geven die aansluit bij onze cliënten? Met groepen gebruikt ze diverse leermethodes. Daarbij spreekt ze liever over 'samen onderzoeken en leren' dan over 'trainen'.
Studiebelasting
Deze zeer informatieve cursus bestrijkt 6 middagen, 1 x per 14 dagen
Voorbereiding: Soms een voorbereidingsopdracht
Duur van de bijeenkomst(en): van 13.30 - 16.00 uur
Zelfstudie/huiswerk: totaal ongeveer 6 uur.
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan deze voorwaarden:
Als niet aan alle voorwaarden voldaan is kan de deelnemer een certificaat ontvangen met een aangepaste tekst.
De input van de docent is leidend bij het al dan niet verstrekken van een certificaat.
Inbegrepen
Deze cursus kan uiteraard ook incompany verzorgd worden
Wat wordt er behandeld
We doen dat door eerst eens uit te wisselen wat we eigenlijk goede zorg vinden. Met behulp van filmmateriaal, oefeningen en eigen casussen gaan we met diverse thema’s aan de slag. Thema’s als:
Door daar je gedachten over aan te scherpen kun je er beter het gesprek over voeren. Steeds gaan we dus ook de vraag beantwoorden hoe je hier met je collega’s over in gesprek kunt, op een manier die voor iedereen okay is.
We werken veel met filmmateriaal en casuïstiek.
Doelstelling
In deze cursus leer je hoe je op een positieve manier met elkaar kunt bespreken wat in zorgsituaties goede zorg is. Je gaat het verschil ervaren tussen 'feedback krijgen/ aangesproken' worden en samen een onderzoekend gesprek voeren.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor zorghulpen, helpenden en verzorgenden (MBO niveau 1, 2 en 3)
Hoeveel tijd heb je nodig
Deze training is ook als incompany te boeken
direct een prijsindicatie