Je herkent het vast: Ineens ontploft er een cliënt in jouw dienst om schijnbaar onduidelijke reden. Dan ben je een hele tijd druk om de rust op de woongroep terug te brengen. Het kan zelfs voorkomen dat een cliënt fysieke agressie laat zien. Dan ben je nog een beetje verder van huis en mag je hopen dat het voor iedereen veilig afloopt.
Deze training is voor iedereen die wil leren welke competenties je kunt inzetten om agressie bij cliënten in een eerder stadium te (her)kennen en alvast interventies te starten om dit soort escalaties te voorkomen. Het maakt je zekerder in je professionele handelen en jouw diensten verlopen 80% rustiger dan voorheen.
Wie deze training heeft gevolgd weet op welke signalen hij/zij kan letten zodat spanningsopbouw eerder gesignaleerd wordt. Daardoor kan er alvast een interventie met de cliënt worden gestart waardoor escalatie van de situatie uitblijft. Het blijft daardoor rustiger op de woongroep en zelf werk je meer ontspannen, wat de sfeer weer ten goede komt.
Het aantal meldingen in het cliëntendossier neemt af waardoor de zorgorganisatie ook profiteert van deze professionalisering van het personeel.
Opslaan in je bladwijzersVoor wie
Alle zorgmedewerkers vanaf opleidingsniveau 3 die willen leren om grensoverschrijdend gedrag/agressie te de-escaleren zodat het voor henzelf, de cliënt en iedereen op de werkvloer veilig blijft.
Van deelnemers wordt verwacht dat zij voldoende kennis hebben van observeren en een (zorg) opleiding op minimaal niveau 3 hebben gehaald. Verder is ‘geen angst voor een trainingsacteur’ en pré.
Niveau en gewenste voorkennis
Niveau 3, 4 en 5
Wat wordt er behandeld
Tijdens deze cursus wordt er aandacht gegeven aan de volgende onderwerpen:
Doelstelling
Na deelname aan deze cursus sta je steviger in je schoenen t.a.v. oplopende spanning omdat je weet welke opbouw van spanning, soorten en uitingen van agressie er zijn.
Bovendien ken jij je eigen reactie op zulke situaties en kun je jouw eigen, unieke manier inzetten om spanning bij de cliënt en bij jezelf te reguleren. Zo komt het (meestal) niet tot escalatie.
Hoeveel tijd heb je nodig
Deze training is ook als incompany te boeken
direct een prijsindicatie