Waarnemen, observeren en Communiceren (WOC)

Interactieve incompanytraining voor teams/zorgprofessionals | doel aanpak analyse | waarnemen, observeren en communiceren | feedback methodiek van Pendleton.

In de basis blijft zorg uiteraard zorg. Maar wat gebeurt er nou wanneer je nog meer investeert in het waarnemen, observeren en communiceren? Wat is het gevolg van een goede doel aanpak analyse? Door hierover na te denken en dit geleidelijk toe te passen zal je zien dat veel facetten makkelijker gaan.

Ons is opgevallen dat in de zorg wel wordt waargenomen en geobserveerd. Echter is niet altijd even goed duidelijk welk vervolg je aan een eventuele observatie zou kunnen geven. Middels deze training geven wij handvaten over het waarnemen, observeren en communiceren. Ook gaan wij dieper op deze materie in waardoor het makkelijk toepasbaar gaat worden.

Deze training wordt bij voorkeur op een incompany locatie verzorgd. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Inhoud

Middels deze training willen we jouw dagelijkse werkzaamheden gemakkelijker uitvoerbaar maken. In deze training krijg je meer handvaten in het waarnemen, observeren en communiceren. Daarnaast geven wij  jou graag de unieke kans bekend te worden met de doel aanpak analyse. In deze interactieve training zullen we inzoomen op de volgende punten:

  • Feedback geven middels de methode van Pendleton
  • Feedback ontvangen middels de methode van Pendleton
  • Omgaan met kritiek
  • Kritiek ombuigen naar feedback
  • Waarnemen
  • Observeren
  • Communiceren
  • Empathisch vermogen
  • Doel Aanpak Analyse

De training is interactief. Wij zullen o.a. veel doen met rollenspellen. Sommige zijn vooraf door ons omschreven maar dit kan ook vanuit de groep worden aangedragen. Bij de rollenspellen zal een instructeur de groep observeren. Aan het einde van de rollenspellen zal gevraagd worden een rapportage te schrijven, in de stijl van de instelling waar de training gegeven zal worden.

 

Doelstelling

Aan het einde van de training hopen wij dat we in ieder geval het volgende hebben kunnen bereiken met elkaar:

  • Iedereen is minimaal 1 fase verder dan aan het begin van de dag
  • Iedereen is zich bewust van hun eigen aandeel in een conversatie
  • Iedereen weet het verschil tussen waarnemen en observeren
  • De verschillende methodes van observeren zijn bekend en kunnen indien nodig worden toegepast
  • Waarom een observatie wordt gedaan is voor iedereen duidelijk
  • Men weet hoe je feedback het beste kunt geven en kunt ontvangen
  • Empathisch vermogen op de juiste manier toepassen
  • Het verschil tussen verbale en non-verbale communicatie is voor iedereen bekend
  • Iedereen snapt wat je met de juiste manier van communiceren kunt bereiken
  • Men gaat meer nadenken hoe een cliënt aangesproken wordt
  • Iedereen heeft duidelijk wat een doel aanpak analyse is
  • Men wil zichzelf verder trainen in het gebruiken van de doel aanpak analyse

Doelgroep
Deze leergang is bedoeld voor mensen werkzaam in de zorg die zichzelf (verder) willen ontwikkelen op het gebied van waarnemen, observeren en communiceren.

Niveau en gewenste voorkennis

Voorkennis is niet vereist. Van deelnemers wordt verwacht dat zij affiniteit hebben met het onderwerp en bij voorkeur al enige ervaring hebben in de praktijk. 

Docenten/trainers
De leergang van waarnemen, observeren en communiceren wordt gegeven door docenten van Kim’s hart voor de zorg. Het team bestaat uit trainers met een achtergrond in zorg en/of politie. Kim's hart voor de Zorg onderscheidt zich door de zogenaamde zorgwereld en politiewereld samen te voegen. Hiermee wordt bedoeld dat alle goede dingen van beide werelden worden samengevoegd en dit een nieuwe stijl van werken wordt.

Studiebelasting en accreditatie
Voorbereiding/huiswerk: Voorafgaand aan de trainng wordt een intakegesprek gevoerd met de opdrachtgever.
Drie weken voorafgaande de training sturen wij een mail aan de instelling. Hierin stellen we een aantal vragen. Deze vragen zijn gericht aan de cursisten. Deelnemers hebben tot vijf werkdagen voorafgaande de training de tijd om de vragen te beantwoorden. Aan de hand van de antwoorden kunnen wij inschatten waarop we extra kunnen inzoomen tijdens de training. 

Duur van de bijeenkomst: één dag 

Enige tijd na de training wordt het effect van de training geevalueerd. 

Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan deze voorwaarden:

  • Actieve deelname en 100% aanwezigheid.
  • Je hebt op de bijenkomsten aangetoond dat je over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om met het geleerde aan de slag te gaan.

Als niet aan alle voorwaarden voldaan is kan de deelnemer een certificaat ontvangen met een aangepaste tekst. De input van de docent is leidend bij het al dan niet verstrekken van een certificaat.

Inbegrepen

  • Koffie/Thee/Water en lunch
  • Studiematerialen
  • Digitaal Zorgscholing certificaat
  • Intake en evaluatiemoment met de trainer(s) 

Praktische informatie
Prijs: € 0,00 (vrijgesteld van BTW)
Studie uren: 8

Communicatie

Als zelfstandig zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Dat maakt je werk boeiend, maar soms ook lastig. Want hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap ook echt overkomt bij cliënten, mantelzorgers, collega’s of opdrachtgevers?

Toon cursussen in de categorie Communicatie

DATA EN TIJDEN DEZE CURSUS

NOG GEEN DATUM BEKEND

Helaas is er momenteel nog geen datum bekend waarop deze cursus gehouden zal worden. Voor informatie rondom een incompany cursus kan je contact met ons opnemen. Heb je interesse in deze cursus laat het ons dan weten via "Meld je interesse" zodat we deze cursus kunnen gaan plannen.

MELD JE INTERESSE!

Vul jouw emailadres in zodat we je kunnen informeren als er (nieuwe) cursusdatums worden toegevoegd.

@
* dient ingevuld te worden