Deze zeer praktische en informatieve leergang bestrijkt 6 dagen 09.30-16.30u.
Gepland op:
Een verhaal uit de leergang: “Coachen van collega’s”
“Waarom luisteren de mensen die ik mag begeleiden zo slecht en doen gewoon niet wat ik hen zeg? Ik heb het beste met hen voor en ben toch duidelijk genoeg?”
Die vraag verzuchtte een van onze cursisten aan het begin van de leergang. Ze mocht al jaren collega’s in opleiding begeleiden en op de een of andere manier merkte ze dat haar cursisten niet altijd oppakte wat ze vertelde. Ze was teleurgesteld in haar collega’s en wilde concrete handvatten om de effectiviteit van haar coachen te verbeteren.
Met deze leervraag stapte ze de training binnen. Gaandeweg de training merkte ze dat ze zelf moeite had om écht contact te maken met de mensen die ze coachte. Ze kwam erachter dat ze door haar jarenlange ervaring veel invulde en daarom niet altijd hoorde wat de werkelijke vraag en behoefte was van degene die ze mocht begeleiden. Ze zag in dat dit de reden was dat haar goed bedoelde vragen en suggesties nauwelijks effect hadden.
In de training leerde ze vooral goed afstemmen op de ander en de ander meer ruimte geven. Door dit inzicht en de tips merkte ze al snel op dat haar coachen effectiever werd. Ze maakte gemakkelijker echt contact. Hierdoor stond ze meer open voor de denkbeelden van de ander. Vanuit die verbinding was ze nu in staat de vragen te stellen die gesteld moesten worden. Hierdoor kon degene die ze coachte zelf de oplossingen bedenken die voor haar passend waren.
Wij denken dat coachen niets anders is dan vanuit gelijkheid samen de verbinding aangaan. Vervolgens ga je als coach samen op zoek naar wat degene met de coachvraag nodig heeft. Je loopt met de ander mee en helpt de ander door zonder oordeel vragen te stellen zodat de ander zelf duidelijk krijgt wat hij moet doen. Want weet dat een zelf bedachte oplossing veel en veel beter werkt dan een door anderen aangedragen oplossing.
______________________________________________
In deze praktische leergang van 6 dagen oefen je met verschillende methodieken en leert zo hoe je met jouw mogelijkheden invulling kunt geven aan de rol van coach. Uitgangspunt is dat je vanuit je eigen kwaliteiten collega’s op een effectieve wijze leert begeleiden.
Je leert meer over “het vak” van coach en het coachingstraject en hoe je daar met jouw mogelijkheden invulling aan kunt geven. Je leert op een professionele wijze in de rol van interne coach collega’s begeleiden. Je ontwikkelt een coachende grondhouding en vaardigheden en weet deze gericht in te zetten in de praktijk. Je hebt voldoende zelfinzicht over je eigen waarden, kwaliteiten en belemmerende patronen en in de wijze hoe deze jouw manier van coachen kunnen beïnvloeden. Je hebt een goed doordachte visie op het coachen, hebt inzicht in het proces van coaching, weet hoe je de coachvraag helder krijgt en weet wat je wel moet doen en wat je vooral juist niet moet doen om mensen verder te helpen in hun ontwikkeltraject.
De volgende thema’s komen aan de orde:
Daarnaast gaan we vooral heel veel oefenen. We helpen de cursisten hun eigen coachingsvaardigheden ontdekken en leren hen de basistechnieken.
Na deelname aan deze leergang heb je geleerd wat de essentie is van het coachen van collega’s en heb je je eigen kwaliteiten op dit gebied ontdekt. Hierdoor kun je collega’s begeleiden bij hun persoonlijke ontwikkeling. Het gevolg is dat ze lekkerder in hun vel zitten en hierdoor effectiever functioneren door hun zelfsturend, zelflerend, zelfoplossend en zelf accepterend vermogen te vergroten. Bovendien kun je een resultaatgericht coachingstraject opbouwen, begeleiden en afronden waarbij je rekening houdt met ieders belang.
Doelgroep
Deze leergang is bedoeld voor mensen werkzaam in de zorg die zichzelf (verder) willen ontwikkelen in het coachen/begeleiden van collega’s.
Van deelnemers wordt verwacht dat zij minimaal een mbo-diploma (niveau 4) hebben en interesse hebben om in de toekomst collega’s te gaan begeleiden.
Docenten
De leergang van collega’s in de zorg wordt gegeven door Petri Elemans en Ad van Heijst. Petri en Ad hebben beiden ruime ervaring als trainer/coach en geven graag hun opgedane kennis en praktijkervaring door.
Studiebelasting en accreditatie
Deze zeer praktische en informatieve leergang bestrijkt 6 dagen en beslaat een periode van ongeveer 5 maanden.
Voorbereiding/ zelfstudie/huiswerk: Voorafgaande aan elke cursusdag krijgen de cursisten een vraag/opdracht waar ze ongeveer een uur mee bezig zijn.
Duur van de bijeenkomst(en): 6 hele dagen van 9.30 uur tot 16.30 uur. 6 effectieve uren les per dag. Totale studiebelasting ca 42 uur.
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan deze voorwaarden:
Als niet aan alle voorwaarden voldaan is kan de deelnemer een certificaat ontvangen met een aangepaste tekst. De input van de docent is leidend bij het al dan niet verstrekken van een certificaat.
Inbegrepen
Datum | Tijden | Locatie | Beschikbaar |
---|---|---|---|
06-10-2023 | 09:30 - 16:30 | Groesbeek | 5 beschikbaar |