Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Elke zorgverlener gaat voor het leveren van goede en kwalitatieve zorg. Maar wanneer is zorg goed en kwalitatief? Op welke wijze kan je als zorgverlener aantonen dat goede en kwalitatieve zorg levert. De Wet kwaliteit, klachten en geschillen Zorg (Wkkgz) heeft heel duidelijk omschreven waar je als zorgverlener of organisatie aan moet voldoen om goede zorg te kunnen leveren.

Het onderhouden van een kwaliteitssysteem, veilig incidenten melden, kunnen leren en reflecteren op klachten en incidenten zijn essentiële onderdelen in de Wkkgz. Wetgeving kan lastig zijn en moeilijk te begrijpen. Het juist uitvoeren van de wetgeving ook. De scholing Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg moet ervoor zorgen dat de deelnemers op een laagdrempelige manier kennismaken met de Wkkgz, leren wat deze wetgeving inhoudt en wat zij zelf kunnen doen om aan de wet te voldoen.

Inhoud

Tijdens deze cursus wordt er aandacht gegeven aan de volgende onderwerpen:

  • Algemene kennis over de wetgeving 
  • Hoe ga je om met klachten?
  • Registratie van klachten en incidenten
  • Vormgeven en bijhouden van een kwaliteitssysteem
  • Leren van incidenten en reflecteren
  • Overige verplichtingen vanuit de Wkkgz
  • Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Afsluiting met een intervisie
Doelstelling

Het doel van de scholing is het vergroten van kennis omtrent de wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Na de scholing weet de deelnemer wat deze wetgeving inhoudt en wat zij zelf kunnen doen om aan deze wetgeving te voldoen. Aan het eind van de scholing kan de zorgverlener:

  • Vertellen wat de Wkkgz inhoudt
  • Op veilige wijze incidenten melden
  • Deelnemen aan een intervisiebijeenkomst
  • Vertellen wat een kwaliteitssysteem is
  • Een kwaliteitssysteem op juiste wijze onderhouden
  • Vertellen hoe hij zelf kan voldoen aan deze wetgeving
  • Reflecteren op eigen handelen door middel van intervisie
  • Vertellen hoe klachten afgehandeld moeten worden in een eigen onderneming of zorgorganisatie.
  • De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling op juiste wijze interpreteren en toepassen in de praktijk

Doelgroep
Alle zorgprofessionals moeten voldoen aan de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg. De scholing is daarom niet gespecifieerd op een specifiek deskundigheidsgebied of expertisegebied. Er zijn wel extra toepassingen gemaakt die betrekking hebben op de ZZP’er in de Zorg. De scholing is toegankelijk voor alle zorgprofessionals

Niveau en gewenste voorkennis
  • Helpende (Plus)
  • Verzorgende IG 
  • Verpleegkundige 4/5/6 

Docente
De cursus wordt gegeven door Jo-Vienna Heije. Zij is afgestudeerd HBO- Verpleegkundige. Zij is voornamelijk werkzaam geweest in de extramurale setting als wijkverpleegkundige en praktijkopleider.

Studiebelasting en accreditatie
Voor deze cursus is geen specifieke voorbereiding nodig.

Duur van de bijeenkomst(en): 3 uur

Accreditatie: 3 punten V&VN

Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan deze voorwaarden:

  • Actieve deelname en 100% aanwezigheid
  • Je hebt tijdens het bespreken van de casuïstiek aangetoond dat je over voldoende kennis beschikt om de een veilig wondbeleid voor te stellen.

Als niet aan alle voorwaarden voldaan is kan de deelnemer een certificaat ontvangen met een aangepaste tekst.
De input van de docent is leidend bij het al dan niet verstrekken van een certificaat.

Inbegrepen:

  • Koffie/thee/water
  • Studie- en oefenmaterialen 
  • Digitaal Zorgscholing certificaat

Praktische informatie
Prijs: € 75,00 (vrijgesteld van BTW)
Studie uren: 3
Accreditatiepunten: 3
Schrijf je in voor deze cursus!

Datum Tijden Locatie Beschikbaar
02-11-2021 14:00 - 17:00 Almere 8 beschikbaar
25-11-2021 14:00 - 17:00 Almere 8 beschikbaar

Wet- en regelgeving

Als zorgverlener-/zorgondernemer krijg je te maken met wet- en regelgeving, normen en kaders.
Cursussen in categorie 'wet- en regelgeving' zijn bedoeld om je op een praktische, toepasbare manier inzicht te geven in regels die van belang zijn voor/bij de uitvoering van jouw werk en/of het voeren van een bedrijf. 

Toon cursussen in de categorie Wet- en regelgeving

DATA EN TIJDEN DEZE CURSUS

3
3 accreditatie punten
€ 75,00
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Eerstvolgende datum:
02 nov 2021 - 14:00 - 17:00

3
3 accreditatie punten
€ 75,00
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Eerstvolgende datum:
25 nov 2021 - 14:00 - 17:00

MELD JE INTERESSE!

Vul jouw emailadres in zodat we je kunnen informeren als er (nieuwe) cursusdatums worden toegevoegd.

@
* dient ingevuld te worden