Omgaan met kwaliteit van zorgverlening op de werkvloer - 16 accreditatiepunten

Tweedaagse scholing met intervisie. Wat is kwaliteit? Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem? Met welk doel wordt het kwaliteitsmanagementsysteem ingezet? Hoe borg je?

Drieluik
Twee trainingsdagen (12 mei en 26 mei) gevolgd door een online coachings-sessie in de periode daarna. 

Kwaliteit van zorg is een onderwerp dat veel aandacht krijgt in de media. De Inspectie voor de volksgezondheid is actief bezig met kwaliteitsbezoeken in verpleeghuizen en het kwaliteitskader vraagt ook om een kwaliteitsmanagementsysteem en rapportages over de kwaliteit.

Kwaliteitsbeleving heeft voor een deel te maken met datgene dat wordt verwacht van de zorg die verleend (of aangeboden) wordt. Daarnaast gaat kwaliteit van zorg over het nakomen van afspraken die gemaakt zijn. Het actieprogramma ‘Zorg voor beter’, het gelaagd en gefaseerd toezicht van de inspectie en eisen van de zorgkantoren, hebben vrijblijvendheid veranderd in noodzaak.

Thema’s

Tijdens de scholing wordt ingegaan op de volgende vragen: Wat is kwaliteit? Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem? Met welk doel wordt het kwaliteitsmanagementsysteem ingezet?

Maar ook…

Wat kun je als medewerker in de zorg zelf doen aan kwaliteitsverbeteringen op je eigen werkplek? Hoe analyseer je de huidige situatie en kun jij het ombuigen naar een gedegen verbeterplan en draag je zorg voor een goede implementatie.

En als belangrijkste laatste vraag…

- Hoe krijg jij je bestuur, je manager en je collega’s mee in de kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitsborging?

Voor wie?

Deze unieke cursus is ontwikkeld voor (kwaliteits)verpleegkundigen, verzorgenden en alle geïnteresseerden in kwaliteit van zorg.

Voorkennis over kwaliteit en kwaliteitssystemen is niet noodzakelijk!

Hoe?

Tijdens de scholingen wordt kennis overgedragen over kwaliteit, het ontwikkelen van vaardigheden om kwaliteit te analyseren, te verbeteren en te implementeren en hoe je een positieve en motiverende attitude kunt ontwikkelen ten aanzien van een verbetertraject in jouw eigen zorgsetting.
Je hebt na het actief bijwonen van deze cursus en de daarop volgende online coaching-sessie:

- Kennis over kwaliteit, PDCA-cirkels, kwaliteitsmanagementsystemen in de zorg, meten van kwaliteit, prestatie indicatoren.
- Kennis en vaardigheden ten aanzien van de analyse.
- Kennis en vaardigheden ten aanzien van een verbetervoorstel en verbeterplan.
- Kennis en vaardigheden ten aanzien van een implementatie plan.
- Kennis en vaardigheden ten aanzien van de belemmeringen van implementatie.
- Kennis over attitude en team ontwikkelproblemen die implementatie belemmeren.
- Middelen en materialen om kwaliteit te borgen.

Het inschrijfgeld is inclusief lesmaterialen, koffie/thee en een gezamenlijke lunch op de lesdagen. Prijzen zijn excl. Btw.

Lesdagen:

12 mei 2018 van 9 - 17u
26 mei 2018 van 9 -17u
En op individuele afspraak online coachings-sessie


Praktische informatie
Prijs: € 462,33 (excl. BTW)
Studie uren: 16
Accreditatiepunten: 16

Deelnemers hebben:

  • Kennis over kwaliteit, PDCA-cirkels, kwaliteitsmanagementsystemen in de zorg, meten van kwaliteit, prestatie indicatoren.
  • Kennis en vaardigheden ten aanzien van de analyse.
  • Kennis en vaardigheden ten aanzien van een verbetervoorstel en verbeterplan.
  • Kennis en vaardigheden ten aanzien van een implementatie plan.
  • Kennis en vaardigheden ten aanzien van de belemmeringen van implementatie.
  • Kennis over attitude en team ontwikkelproblemen die implementatie belemmeren.
  • Middelen en materialen om kwaliteit te borgen.

Categorie Ondernemerschap
Meer informatie

CURSUSDATA EN TIJDEN DEZE CURSUS

ANDERE DATUM?

Vul jouw emailadres in zodat we je kunnen informeren als er (nieuwe) cursusdatums worden toegevoegd.

@
* dient ingevuld te worden